TEKNIK
INTERVENSI SPESIFIK UNTUK MEMPERBAIKI
BAHASA KANAK-KANAK AUTISME.
1. Picture Exchange Communication System
(PECS)
2. Discrete Trial Training
ü
Satu unit asas yang
bermula dengan stimulasi
ü
Cadangan pelaksanaan
:-
§
Mulakan dengan
stimulasi
§
Respon kanak-kanak
selaras dengan satu tempoh sebelum stimulasi seterusnya
§
Pengukuhan – pada
reaksi yang betul
§
Respon salah beri
tindak balas verbal diikuti dengan dengan pembetulan
3. Privotal – Response Model
Ø
Prinsip yang berkaitan
analisa tingkah laku.Pembelajaran menumpukan kepada privotal area meliputi
respon pelbagai ingatan,motivasi, respon yang sesuai dan kawalan tingkah laku.
Ø
Cadangan pelaksanaan
:-
§
Intervention Setting : persekitaran yang khusus –
berkaitan dengan perkembangan kanak-kanak
§
Jumlah intervensi : menyediakan intervensi yang paling
efektif dalam masa yang singkat
§
Intervention Agent : bilangan individu yang terlibat
(tenaga seperti ahli keluarga)
§
Tingkah laku sasaran
4. Developmental
Individual Difference Relationship-based Model (DIR)
§
Fokus kepada 3 elemen
iaitu
1.
Tahap perkembangan
emosi kanak-kanak
2.
Perkembangan reaksi
sensori
3.
Perubahan dan motor planning
dan hubungan kanak-kanak dengan orang lain
§
Cadangan langkah
pelaksanaan
ü
Membentuk perasaan
kanak-kanak secara sengaja
ü
Membina
kognitif,bahasa dan social asas secara sengaja
ü
Perkembangan melalui
enam fungsi perkembangan emosi
ü
Menggabungkan teknik intervensi
lama ke dalam program komprehensif-reaksi mudah untuk membentuk simbol
komunikasi
0 comments:
Post a Comment