Thursday, November 29, 2012

TEKNIK INTERVENSI SPESIFIK UNTUK MEMPERBAIKI BAHASA KANAK-KANAK AUTISME.


TEKNIK INTERVENSI SPESIFIK UNTUK MEMPERBAIKI
                 BAHASA KANAK-KANAK AUTISME.

1.   Picture Exchange Communication System (PECS)
*    Wallin (2004),PECS merupakan system komunikasi augmentative yang dibentuk untuk membantu individu memperoleh salah satu cara untuk berkomunikasi dengan orang lain.
*    Hallahan dan Kaufman (2006),PECS memungkinkan individu untuk membuat permintaan,memilih item-item,dan menyatakan perasaan dengan menggunakan kad-kad gambar sebagai pertukaran kepada komunikasi dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pembelajaran.
*    PECS menggabungkan tingkahlaku dan teknik pengajaran incidental untuk memperkembangkan komunikasi sosial kanak-kanak bermasalah pembelajaran (dalam Zaleha Tambi Adam,2009)

2.   Discrete Trial Training
ü Satu unit asas yang bermula dengan stimulasi
ü Cadangan pelaksanaan :-
§  Mulakan dengan stimulasi
§  Respon kanak-kanak selaras dengan satu tempoh sebelum stimulasi seterusnya
§  Pengukuhan – pada reaksi yang betul
§  Respon salah beri tindak balas verbal diikuti dengan dengan pembetulan
3.   Privotal – Response Model
Ø Prinsip yang berkaitan analisa tingkah laku.Pembelajaran menumpukan kepada privotal area meliputi respon pelbagai ingatan,motivasi, respon yang sesuai dan kawalan tingkah laku.
Ø Cadangan pelaksanaan :-
§  Intervention Setting : persekitaran yang khusus – berkaitan dengan perkembangan kanak-kanak
§  Jumlah intervensi : menyediakan intervensi yang paling efektif dalam masa yang singkat
§  Intervention Agent : bilangan individu yang terlibat (tenaga seperti ahli keluarga)
§  Tingkah laku sasaran
4.    Developmental Individual Difference Relationship-based Model (DIR)
§  Fokus kepada 3 elemen iaitu
1.   Tahap perkembangan emosi kanak-kanak
2.   Perkembangan reaksi sensori
3.   Perubahan dan motor planning dan hubungan kanak-kanak dengan orang lain
§  Cadangan langkah pelaksanaan
ü Membentuk perasaan kanak-kanak secara sengaja
ü Membina kognitif,bahasa dan social asas secara sengaja
ü Perkembangan melalui enam fungsi perkembangan emosi
ü Menggabungkan teknik intervensi lama ke dalam program komprehensif-reaksi mudah untuk membentuk simbol komunikasi

0 comments:

Post a Comment