Friday, December 14, 2012

KANAK-KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN


Tingkah laku bermasalah dan kurang kemahiran penyesuaian diri adalah suatu keadaan yang biasa terjadi dalam kalangan kanak­kanak dan remaja bermasalah, khususnya mereka yang mengalami masalah pembelajaran yang kritikal.
          Kanak-kanak bermasalah pembelajaran adalah mereka yang dikenalpasti oleh pakar-pakar profesional klinikal sebagai mengalami kecacatan yang mengganggu proses pembelajaran.Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian kanak-kanak seperti kebolehan kognitif tingkah laku (perkembangan social),penguasaan bahasa lisan (pertuturan ) dan membaca, perkembangan kemahiran dan matematik.
          Antara jenis kumpulan kanak-kanak bermasalah pembelajaran adalah :-
a.  Lembap
b.  Sindrom Down
c.   Hiperaktif
d.  Gangguan tingkah laku
e.   Cerebral palsy
f.    Pelbagai kecacatan
g.  Terencat akal ringan dan sederhana
h.  Autistik/autism.
i.    Masalah bertutur
j.    Epilepsi
k.   Hipoaktif
          Kebiasaannya, golongan ini mempunyai atau akan mencapai pertumbuhan dan perkembangan dari segi fizikal,emosi,sosial dan intelek secara perlahan dan amat berbeza dengan kanak-kanak golongan biasa atau pelajar-pelajar normal.Mereka memerlukan perhatian yang lebih dan juga keprihatinan masyarakat terhadap masalah yang dihadapi supaya mereka dapat menjalani kehidupan seharian yang bermakna di samping keluarga dan juga masyarakat sekeliling.

Rujukan: Shahabudin Hashim,Mahani Razali,Ramlah Jantan (2003), Psikologi Pendidikan,Siri Pendidikan Perguruan,Kuala Lumpur: PTS Publications & Distributors Sdn.Bhd.

0 comments:

Post a Comment