Friday, December 14, 2012

KLASIFIKASI MASALAH TINGKAH LAKU


Menurut  DSM­IV  (Dragnostik +  Statistikal Manual of  Mental Disorders of  the American Psychiatric Association)  masalah tingkahlaku boleh diklasifikasikan mengikut  senarai tingkah laku criteria membuat  tingkah laku, kriteria membuat diagnosis, kategori dan dirujuk oleh  pakar­pakar 
psikiteris dan psikologis. Manakala menurut menurut Kerr & Nelson, masalah tingkah laku dilihat sebagai: 
i.                   Tingkahlaku yang mengganggui (Disruptive Behavior)  iaitu  
tingkahlaku untuk mendapat perhatian orang lain, misalnya “out – of – seat”, merayau­rayau, mengejek, tidak mengikut arahan guru dan ibu bapa. 
ii.                 Tingkahlaku yang tidak sesuai dari segi sosial dan tingkahlaku kurang  matang. Misalnya sering menangis,  “tantrums”,  terlalu bergantung kepada rakan. Juga, mungkin tidak faham apakah tingkahlaku yang sesuai untuk situasi tertentu seperti bercakap dengan guru besar seperti bercakap dengan kawan­kawan. 

iii.              Menarik diri dari situasi sosial (withdrawal) iaitu individu yang  
                     terlalu segan dan takut melibatkan diri dalam situasi       
                     sosial.  Misalnya sengaja mengelakkan diri daripada 
                     bermain atau berkomunikasi dengan kanak­kanak lain. 
iv.              Tingkahlaku yang berulangan (stereo type behaviour) iaitu   
sesetengah kanak­kanak misalnya kanak­kanak autistik atau buta sering menunjukkan tingkahlaku seperti gerakan tangan dari depan mata “rocking” dan lain­lain. 
v.                 Tingkahlaku yang agresif  iaitu tingkahlaku di mana seseorang  
kanak­kanak selalu mencederakan orang lain atau merosakkan harta benda. 
          Achenbach & Edelbrock pula mengkategorikan tingkahlaku sebagai : 
i.                   Tingkahlaku ‘externalizing’ ditujukan kepada orang lain dan  
persekitaran bersifat ‘impulsive’ dan kurang pengawalan diri seperti agresif dan sering mengganggu orang lain.  Individu ini sentiasa menonjol dengan permasalahan tingkahlaku sehingga menjejaskan pembelajaran dan perhubungan sosial. Contoh perlakuan tidak duduk di tempat  duduk sendiri, menjerit, lari mengelilingi bilik darjah, mengganggu rakan, memukul,  berkelahi atau bergaduh,  tidak menghiraukan arahan guru,mencuri, merosakan harta benda ,vandalism,berbohong dan
sering marah­marah. 
ii.                 Tingkahlaku ‘unternalising’ ditujukan kepada diri yang bersifat 
mengasingkan diri‘compulsive’,  selalu sedih, pemalu,  berfokus kepada ketakutan dan fantasi . Keadaan sebegini mungkin tidak disedari oleh guru kerana tidak mengganggu namun tingkahlaku ini menjejaskan pembelajaran dan perhubungan sosial yang normal.




0 comments:

Post a Comment