Thursday, November 29, 2012

MASALAH BAHASA KANAK-KANAK AUTISME


Bagi Micheal Rutter (1979),masalah kanak-kanak autism tidak hanya menggunakan bahasa pertuturan yang sedikit,sebaliknya bagi kanak-kanak yang boleh bertutur,bahasa yang mereka gunakan adalah bahasa yang abnormal.Ramai kanak-kanak dengan masalah autism tidak mempunyai bahasa pertuturan langsung iaitu antara 28 hingga 61 peratus (dalam Kuder,2003)

            Bahasa kanak-kanak autism adalah terhad dan tidak fleksibel.Kanak –kanak autism yang dapat bertutur ,banyak bergantung kepada ingatan secara hafalan.Topik juga adalah terhad dan mempunyai masalah dalam bahasa (gesture) yang bersesuaian. Masalah kanak-kanak autism dikategorikan kepada tiga iaitu bentuk bahasa, kandungan bahasa dan penggunaan bahasa.

            Bentuk bahasa kanak-kanak autism dibahagikan kepada tiga iaitu fonologi, morfologi dan sintaksis.Kajian terhadap proses pertuturan kanak-kanak autism mendapati perkembangan fonologi kanak-kanak autism adalah sama dengan perkembangan kanak-kanak normal,namun mengalami kelewatan dalam urutan perkembangan fonologi.Kanak-kanak autism mengalami masalah berkenaan ciri-ciri suprasegmental dalam pengeluaran bunyi (tekanan dan sebutan).Mereka digambarkan bercakap seolah-olah menyanyi,mempunyai keadaan turun naik dalam kesungguhan vocal iaitu terlalu tinggi dan terlalu lembut.Mereka juga sering menggunakan sebutan yang tidak sesuai dengan maksud sesuatu perkataan.Kanak-kanak sindrom ini mempunyai masalah luahan yang rendah dalam suara dan bercakap dalam monotone yang berpunca daripada ketidakupayaan kanak-kanak ini memproses ciri-ciri pertuturan suprasegmental , namun kajian gagal membuktikan hipotesis tersebut. (Kuder,2003)

            Ada pula kalangan pengkaji yang menyatakan bahawa kanak-kanak autistik lemah dalam menghasilkan pertuturan yang nonsegmental ( prosodi).Kelainan prosodi seperti berikut ( Modul OUM,2007)
i.              Irama yang stereotaip
ii.            Pengeluaran bunyi vokal yang berubah-ubah
iii.           Pertuturan yang monotonus dengan suara yang terhad
iv.           Tidak menunjukkan perbezaan dalam intonasi ketika percakapan

            Kajian terhadap morfologi kanak-kanak autism mendapati wujudnya persamaan dan perbezaan antara perkembangan bahasa kanak-kanak autism dengan kanak-kanak normal. Fein & Waterhouse dalam kajiannya mendapati pemerolehan morfem antara kanak-kanak autism dengan kanak-kanak yang mengalami masalah schizophrenic dan kanak-kanak yang kurang upaya, tidak terdapat perbezaan yang ketara sama ada dalam jumlah morfem yang digunakan atau dari segi kekerapan penggunaan morfem (dalam Kuder,2003).

            Hasil kajian bagi aspek sintaksis kanak-kanak autism mendapati perkembangan sintaksis mereka perlahan dan mempunyai masalah dari segi penggunaan bahasa dalam situasi sosial. Gunningham (1968),telah melakukan kajian terhadap perkembangan pertuturan ke atas seorang kanak-kanak autism selama lima tahun ( umur 6 hingga 11 bulan) dan mendapati MLU kanak-kanak itu meningkat secara mendadak dari 19 ayat kepada 30 ayat dalam masa 6 bulan pertama.Hasil kajian juga mendapati kanak-kanak autism sering meninggalkan tatabahasa morfem dan fungsi perkataan (dalam Kuder,2003). Pierre & Bartolucci (1977),dalam kajiannya untuk membandingkan perkembangan sintaksis dalam kalangan kanak-kanak autism,kanak-kanak kecacatan mental dan kanak-kanak normal mendapati perkembangan sintaksis dalam kalangan kanak-kanak autism jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan kanak-kanak normal..Bahasa kanak-kanak autism kurang kompleks berbanding dengan kanak-kanak lain walaupun kanak-kanak autism menggunakan struktur ayat atau bahasa yang sama (dalam Kuder,2003).

ASPEK SEMANTIK

            Kanak – kanak autism dikatakan mempunyai bahasa mereka tersendiri (idiosinkratik) iaitu maksud perkataan dan frasa yang dikeluarkan adalah unik kerana menunjukkan proses semantik yang ganjil dan kekurangan dalam kefahaman.Mereka mampu mengingati perkataan-perkataan yang mereka belajar tetapi gagal membuat generalisasi untuk menggunakan perkataan tersebut dalam situasi baru.Kesukaran untuk mengorganisasi, menggunakan dan menyelesaikan masalah adalah bentuk masalah kemahiran semantic yang dikaitkan dengan autism.Volden & Lord (1991) memdefinasikan idiosinkratik sebagai penggunaan ayat atau frasa dalam keadaan berbeza untuk menyampaikan maksud yang spesifik.Kanak-kanak autism juga akan mengalami masalah dalam penggunaan ayat yang betul.



Kanak-kanak autism mengalami masalah dari segi hubungan sosial iaitu dari segi pragmatik bahasa.Bahkan lagi, kanak-kanak autism disifatkan sebagai kaku dan ketidaksesuaian bersosial (Shapiro & Fish 1969).Tigerman – Faber (2002) menyenaraikan masalah pragmatik yang berkaitan dengan autism (dalam Kuder,2003) iaitu
i.              Memula dan menamatkan interaksi
ii.            Mengekalkan topik perbualan
iii.           Melaksanakan peranan pendengar dan penyampai maklumat
iv.           Menggunakan pergerakan untuk mencapai matlamat komunikasi

PENGGUNAAN BAHASA ( SEMANTIK )

            Selain itu,kanak-kanak autism juga menghadapi masalah dari segi penggunaan bahasa,contohnya kata ganti nama kerana kekeliruan yang melibatkan rujukan jantina seperti ‘he’ atau  ‘she’.Seringkali kata ganti ‘you’ digunakan untuk dirinya ‘I’ untuk orang lain. Kanak-kanak autism juga mengalami ekolalia iaitu tingkah laku mengulang-ulang apa yang dicakapkan tanpa niat untuk berkomunikasi dan dan berlaku secara automatic.Ekolalia dapat dikategorikan kepada tiga iaitu
i.    Ekolalia serta-merta (immediate ecolalia) – pengulangan yang tepat dan serta-merta
ii.         Ekolalia lewat (delayed ecolalia) – diucapkan agak lewat atau agak lama
iii.      Ekolalia ringan (mitigated) – pengulangan segera tetapi terdapat perubahan apa yang dipertuturkan

            Bagi kanak-kanak autism ,ekolalia terjadi dengan kekerapan yang tinggi dan dalam jangka masa yang lama (mungkin usia agak dewasa).Mereka kurang memahami akan apa yang didengari dan akan meniru sahaja sebutan tersebut.Mereka juga tidak berani untuk berkomunikasi dengan ibu bapa,rakan-rakan, guru dan orang lain di sekelilingnya.



1 comments:

Unknown

Izinkan sy jadikan post ini sbgai rujukan :)

Post a Comment