Thursday, November 29, 2012

STRATEGI YANG SPESIFIK




          Menurut Kuder(2003), proses intervensi kanak-kanak bermula sebaik sahaja masalah ini dikesan.Pada peringkat permulaan,tumpuan adalah kepada rawatan perubatan dan pengurusan tingkah laku iaitu melalui penggunaan ubatan Ritalin bagi rawatan masalah kurang tumpuan dan hiperaktif.Pengambilan vitamin B6 bersama dengan magnesium mampu meningkatkan kesedaran dan tumpuan perhatian kanak-kanak autistik

          Pengurusan tingkah laku merangkumi pelbagai aspek dan teknik bertujuan menambah atau mengekalkan tingkah laku sasaran di samping menghapuskan tingkah laku yang kurang sesuai seperti pengasingan, kejelakan,time out, shaping,memberi ganjaran,dendaan dan sebagainya.

          Walaupun begitu,tidak terdapat ubat yang dapat menyembunyikan autism.Melalui program pendidikan yang sesuai dan berstruktur di samping pengurusan intervensi semasa awal kanak-kanak lagi,mampu membantu mengembangkan potensi mereka.Melaluinya, penyediaan perkhidmatan yang bersesuaian dapat dilakukan.Di Amerika Syarikat, program intervensi dijalankan melalui kerjasama di antara agensi-agensi seperti :
i.             Perkhidmatan dan bantuan teknologi
ii.           Perkhidmatan jururawat sekolah
iii.          Latihan dan kaunseling ibu bapa
iv.          Perkhidmatan pemakanan/nutrisi
v.           Program kebudayaan dan kesenian-terapi seni,muzik dan tarian
vi.          Terapi cara kerja dan
vii.        Terapi bahasa dan pertuturan

          Di Malaysia,program intervensi kanak-kanak dilaksanakan melalui program pra sekolah.Kanak-kanak ini akan melalui program pra sekolah terlebih dahulu bagi memastikan mereka bersedia memasuki Tahun Satu.Kemahiran urus diri dan pengurusan tingkah laku diutamakan selain pengenalan kepada asas-asas mata pelajaran bahasa Melayu,Agama, Moral dan Matematik.

          Wetherby (1986),mencadangkan teknik intervensi bagi kanak-kanak autism (dalam OUM,2007).Menurutnya lagi, kesediaan untuk belajar bersungguh-sungguh harus diberi penekanan dalam intervensi bahasa kanak-kanak autism.

0 comments:

Post a Comment