Ramai individu
melahirkan kesukaran mengendalikan pengujian terhadap kanak-kanak autism
disebabkan masalah tingkah laku yang dialami oleh mereka seperti emosi yang
tidak menentu, tidak dapat memberi tumpuan,tidak mahu mengikut arahan dan
sebagainya.Kebanyakan pengkaji percaya bahawa ujian intelektual dan ujian
pencapaian dapat dijalankan kepada kanak-kanak autism dengan berkesan dan
hasilnya dapat digunakan untuk merancang program yang sesuai.
Antara jenis-jenis ujian yang biasa
dilakukan ke atas kanak-kanak autistik adalah Ujian
Kecerdasan / Intelektual dan Ujian Tingkah
Laku .
Ujian Kecerdasan/Intelektual
|
Ujian Tingkah Laku
|
Tanggapan
sesetengah orang bahawa dalam setiap
individu autism adalah genius ( Asperger Syndrome)
|
Bertujuan untuk mengetahui maklumat fungsian tingkah
laku individu tersebut
|
Namun,kanak-kanak
ini menunjukkan kelewatan dalam proses mental
|
Fokus adalah untuk mengenal pasti apa yang berlaku
(antecedents)tingkah laku dan akibat daripada tingkah laku.
|
50-70% kanak-kanak
autism mengalami kerencatan akal,yang kebanyakan skor kecerdasan (IQ) mereka
adalah di antara 35-50.
|
Pengenalpastian aspek ini ahli-ahli professional
mencari jalan mengubah tingkah laku.
|
Fokus utama adalah
keupayaan mereka berfungsi dalam masyarakat.
|
Gabungan kedua-duanya mampu memberi gambaran menyeluruh
tentang kekurangan setiap individu
|
Terdapat
pelbagai jenis ujian kecerdasan:
i.
The Wachsler Intelligence Scale
ii.
Kauffman Brief Intelligence Test
iii.
McCarthy Scales of Children’s Abilities
iv.
Slosson Intelligence Test dan lain-lain
lagi
|
|
0 comments:
Post a Comment